Open media modal

Only available for non-commercial distribution

Un étrange phénomène frappe plusieurs oeuvres réalisées à Paris à la fin des années 1950, notamment des tableaux de Pierre Soulages : la peinture se ramollit et redevient liquide. Pour comprendre les causes de ces altérations, on vous emmène aux Abattoirs, Musée – Frac Occitanie de Toulouse, suivre une équipe de scientifiques lancée dans une grande campagne d'analyse des composants de peinture grâce à des techniques d'imagerie non-invasives novatrices.

Video
7679
Soulages : Au coeur de la peinture
20220126_0061
Open media modal

Pigments dans l’atelier des couleurs du château de Guédelon, dans l’Yonne, lors de la captation sonore d'une calcination. Les peintres de Guédelon utilisent une quinzaine de couleurs obtenues à partir de terres et de minéraux. A l’arrière-plan, une peintre réalise une calcination (cuisson à haute température) dans l’âtre pour change la couleur d’un pigment. L’archéologie du paysage sonore étudie les ambiances sonores passées qu’elle restitue sous forme de modèles à écouter. Ils sont réalisés…

Photo
20220126_0061
Captation sonore d'une calcination à l'atelier des couleurs du château de Guédelon, Yonne
20220126_0062
Open media modal

Pigments dans l’atelier des couleurs du château de Guédelon, dans l’Yonne, lors de la captation sonore des gestes des peintres. Ils utilisent une quinzaine de couleurs obtenues à partir de terres et de minéraux. De gauche à droite : charbon de bois seul (noir) et mélangé à de la chaux (bleu grisé) ; argile avant (blanc) et après cuisson (beige rosé) ; ocres jaune et rouge. L’archéologie du paysage sonore étudie les ambiances sonores passées qu’elle restitue sous forme de modèles à écouter. Ils…

Photo
20220126_0062
Pigments dans l'atelier des couleurs du château de Guédelon, Yonne
20220126_0063
Open media modal

Captation sonore d'une calcination d’ocre jaune dans l’âtre de l’atelier des couleurs du château de Guédelon, dans l’Yonne. Cette cuisson à haute température permet d'obtenir de l’ocre rouge. L’archéologie du paysage sonore étudie les ambiances sonores passées qu’elle restitue sous forme de modèles à écouter. Ils sont réalisés avec des sons encore présents aujourd’hui, comme à Guédelon, un chantier expérimental qui recrée ou retrouve les savoir-faire des bâtisseurs du XIIIe siècle. Les…

Photo
20220126_0063
Captation sonore d'une calcination à l'atelier des couleurs du château de Guédelon, Yonne
20220126_0064
Open media modal

Captation sonore d'une calcination d’ocre jaune dans l’âtre de l’atelier des couleurs du château de Guédelon, dans l’Yonne. Cette cuisson à haute température permet d'obtenir de l’ocre rouge. Un micro capte cette transformation tandis qu’un ingénieur son filme la scène pour remettre les sons en contexte lors de leur étude en laboratoire. L’archéologie du paysage sonore étudie les ambiances sonores passées qu’elle restitue sous forme de modèles à écouter. Ils sont réalisés avec des sons encore…

Photo
20220126_0064
Captation sonore d'une calcination à l'atelier des couleurs du château de Guédelon, Yonne
20220126_0065
Open media modal

Captation sonore d'une calcination d’ocre jaune dans l’âtre de l’atelier des couleurs du château de Guédelon, dans l’Yonne. Lors de cette cuisson à haute température le pigment devient progressivement rouge. Un micro capte le raclement produit en le mélangeant le pigment dans la poêle avec une louche métallique. L’archéologie du paysage sonore étudie les ambiances sonores passées qu’elle restitue sous forme de modèles à écouter. Ils sont réalisés avec des sons encore présents aujourd’hui, comme…

Photo
20220126_0065
Captation sonore d'une calcination à l'atelier des couleurs du château de Guédelon, Yonne
20220126_0066
Open media modal

Captation sonore d'une calcination d’ocre jaune dans l’âtre de l’atelier des couleurs du château de Guédelon, dans l’Yonne. Cette cuisson à haute température a permis d'obtenir de l’ocre rouge. L’archéologie du paysage sonore étudie les ambiances sonores passées qu’elle restitue sous forme de modèles à écouter. Ils sont réalisés avec des sons encore présents aujourd’hui, comme à Guédelon, un chantier expérimental qui recrée ou retrouve les savoir-faire des bâtisseurs du XIIIe siècle. Les…

Photo
20220126_0066
Captation sonore d'une calcination à l'atelier des couleurs du château de Guédelon, Yonne
Open media modal

Only available for non-commercial distribution

In the late Middle Ages, alabaster panels depicting religious scenes imported from England were very popular throughout Catholic Europe. in the French département of Gironde, for instance, more than a hundred of these artworks still exist; however, most of them have lost their original rich colouring. By combining medieval painting techniques, advances physico-chemical analyses and 3D technologies, a group of researchers from Bordeaux has succeeded in restoring several alabasters to their…

Video
7389
À la recherche des couleurs disparues – La polychromie médiévale des albâtres anglais
Open media modal

In the Notre-Dame-des-Fontaines chapel in the area of Nice, a team of interdisciplinary researchers is studying frescoes dating from the 15th century to understand how they deteriorate and thus better restore them. As part of the Fiat Lux program, this project is to collect and feed a large amount of images and information into a digital platform. Using different imaging techniques, these researchers will reconstruct works in 3D, probe their relief, make out successive repaints or even detect…

Video
6496
Paintings pixel by pixel
Open media modal

Only available for non-commercial distribution

Pas de cession par extrait

The Youtube channel Zeste de science explores all aspects of scientific research, proving that even the most complicated scientific facts can be explained in less than 5 minutes, and that even the most seemingly trivial events of everyday life, if thoroughly studied, can contribute to the biggest technological advances. Episode 15: How do people look at a work of art? Sociologist Mathias Blanc tries to answer this question in a new project combining art history, sociology and…

Video
6504
How Do You Look at Art? ZdS#15
Open media modal

Only available for non-commercial distribution

The advent of digital photography has rendered film obsolete. Photo studios either sell their negatives to salvage the tiny amounts of silver contained in their coating or they just burn them in order to free some space. A team of researchers is trying to collect and save these snapshots of Indian history.

Video
6452
Photos Studios
Open media modal

La série « La science au box-office » s'inspire des codes des bandes annonces hollywoodiennes pour vous faire partager les plus étonnantes études, découvertes et innovations scientifiques de notre époque. Dans « La maison aux images », les murs et plafonds richement illustrés de maisons du Moyen-Âge nous replongent dans un monde lointain et mystérieux où religion, fantasmes et superstitions étaient solidement ancrés dans la vie quotidienne.

Video
6438
Maisons aux images (Les)
Open media modal

Only available for non-commercial distribution

How do we look at a work of art? That is the question that sociologist Mathias Blanc is trying to answer in coordinating an ambitious project combining art history, sociology and computer science. Using the Ikonikat application, CNRS researchers have been trying to understand how images are perceived by different beholders. They found out that the way people look at a work of art depends on their sociological profile in a recent research at the Museum of Fine Arts in Lille on a painting by…

Video
6395
Ikonikat: looking at art with different eyes
Open media modal

Only available for non-commercial distribution

At the Institut Henri Poincaré, the exhibition "Esthétopies, variétés d'espaces sensibles" (esthetopies, varieties of sensitive spaces) has the ambitious goal of sharing the fascinating beauty of non-Euclidian geometry with the general public. This project originated from the initiative of Pierre Berger, a former student of Decorative Arts, now a mathematician specialising in three-dimension spaces. Inspired as much by Man Ray's writings as by the work of William Thurston, he designed a…

Video
6415
When maths turn into art
Open media modal

As part of the Fiat Lux scientific project, the painted decorations of the chapel of Notre-Dame-des-Fontaines are studied by a team of interdisciplinary researchers. Using LIBS, they will be able to identify the chemical elements that make up the pictorial materials among all those in Mendeleev's periodic table. Many other tools are used in this project designed to capture and disseminate heritage in a new way in the digital age.

Video
6497
Fiat Lux, casting light on heritage
Open media modal

Violaine Sebillotte Cuchet, professor of Ancient History at the University of Paris 1 Panthéon-Sorbonne, is a specialist in the Ancient Greek world of the Archaic and Classical periods (8th B. C. - 4th B. C.). She takes a special interest in gender issues and analyses the discourses and practices of that time, which provide information on the meaning of gender differences as perceived by the Ancients. She studied more specifically the case of Artemisia of Halicarnassus, a warrior woman who…

Video
4172
Violaine Sebillotte Cuchet historian
Open media modal

Philippe Walter from the laboratory of the Research and Restoration Center of the French Museums (LC2RMF), explains in this short film what are the techniques used by an artist such as Leonardo da Vinci. The study of some of his works and in particular the Mona Lisa, allows to understand how da Vinci, among his multiple abilities, realized a real work of chemist: he elaborated himself his own glazes…

Video
2892
The Mona Lisa Has Less Secrets
Open media modal

For the first time, this film tells the story of the great adventure of lacquer, the eminent technique that has existed in Asia for over 9,000 years. From lacquer trees to synthetic lacquer, Japanese Wajima bowls to mass-produced furniture in China, and polished lacquer paintings in Vietnam, craftsmen, artists and scientists illustrate the different faces of these objects which have become works of art.

Video
2183
Lacquer in Asia
Open media modal

The Franco-Egyptian team of the Centre d ' Études Alexandrines (CEAlex) under the leadership of Jean-Yves Empereur has, for more than ten years now, been involved in a series of salvage excavations on land and underwater. The mosaics unearthed during these digs are moved to the former armoury at Shallalat where they are restored before being exhibited to the public in one of Alexandria ' s museums. This film follows the delicate work done on the Medusa mosaic, from the restoration of the…

Video
4126
Around the Medusa
Open media modal

The Franco-Egyptian team of the Centre d ' Études Alexandrines (CEAlex) under the leadership of Jean-Yves Empereur has, for more than ten years now, been involved in a series of salvage excavations on land and underwater. The mosaics unearthed during these digs are moved to the former armoury at Shallalat where they are restored before being exhibited to the public in one of Alexandria ' s museums. This film follows the delicate work done on the Mosaic Dog, from the restoration of the central…

Video
4127
Mosaic Dog (The)
Open media modal

In this three-part film, Jean-Claude Golvin, architect-archaeologist, explains his representation methods of ancient sites and monuments. In the first part, we follow, without comments, the architectural representation of the emperor's Tiberius villa Jovis in Capri, from the very beginning: the first outlining of the borders of the building with pencil and later the painting of the villa on aquarelle. in the second part, Jean-Claude Golvin gives a description of this architectural…

Video
1816
Following Jean-Claude Golvin's drawings
Open media modal

In Togo, in the Ewe land, graphic popular depicting are realized on the walls of houses or voodoo temples. The painted subjects are various and refer to gods, ancestors, clan divinities, good and bad spirits… The ethnologist Annie Dupuis introduces the painter Ayathor and his work, and then interviews him about his apprenticeship and his inspiration.

Video
1780
Ayathor
20050001_0801
Open media modal

Près de Brasilia le Vale do Amanhecer (vallée de l'aube) est une communauté fondée dans les années 1950 par la fondatrice d'une nouvelle religion spiritiste et syncrétique qui associe les symboles du christianisme, de l'hindouisme et de l'Égypte. Elle guérit qui veut l'être, les patients s'allongeant sur ces couches colorées pendant que le medium se tient derrière eux et posent les mains sur leur tête et prononcent les paroles sacrées.

Photo
20050001_0801
Près de Brasilia le Vale do Amanhecer (vallée de l'aube) est une communauté fondée dans les années 1
20030001_0066
Open media modal

Etude des Toradja. Motifs gravés et peints sur la balustrade de la véranda avec, au centre le motif pa'tedong, figurant de manière stylisée le buffle. De part et d'autre, deux motifs évoquant des végétaux, celui de droite : " Feuilles de momordique ", celui de gauche : " Des ficus qui se touchent ". En bas, retour au monde animal avec le motif " Les plumes de coq ". Kala'paran, département Tana Toraja, province de Sulawesi-Selatan, Sulawesi, Indonésie.

Photo
20030001_0066
Etude des Toradja. Motifs gravés et peints sur la balustrade de la véranda avec, au centre le motif
20030001_0067
Open media modal

Etude des Toradja. Motifs anciens gravés et peints sur la façade d'une maison de la noblesse avec notamment des disques concentriques représentant des bracelets portés par les femmes de l'aristocratie, des bufflons qui vont devoir combattre contre un gros buffle et un autre buffle conduit par un homme ; au-dessus, à gauche, le motif " Taches du ciel ", différent selon les localités et parfois les graveurs. Tondok Bakaru, région de Mamasa, département Polewali-Mamasa, province de Sulawesi…

Photo
20030001_0067
Etude des Toradja. Motifs anciens gravés et peints sur la façade d'une maison de la noblesse avec no
20030001_0069
Open media modal

Etude des Toradja. Motif gravé et peint sous le grenier à riz représentant des hommes en route pour une expédition guerrière. Le premier cavalier porte un kriss à la ceinture et une lance à la main, tandis que les marcheurs portent un sabre et un fusil ou une sarbacane à l'épaule. C'est un motif assez rare, visible si l'on s'assied sur la plate-forme du grenier à riz. Tusan, région de Mamasa, département Polewali-Mamasa, province de Sulawesi-Selatan, Sulawesi, Indonésie.

Photo
20030001_0069
Etude des Toradja. Motif gravé et peint sous le grenier à riz représentant des hommes en route pour

CNRS Images,

Our work is guided by the way scientists question the world around them and we translate their research into images to help people to understand the world better and to awaken their curiosity and wonderment.